OBSZARY DZIAŁALNOŚCI

Monitorowanie i zwalczanie przemocy w szkole

Resql

Nowoczesna aplikacja wspierająca szkoły w rozwiązywaniu problemów przemocy rówieśniczej.

Czym jest RESQL?

RESQL to innowacyjny system wspierający szkoły w rozwiązywaniu problemów przemocy rówieśniczej, stworzony przy pełnym zaangażowaniu społeczności szkolnej – uczniów, nauczycieli, dyrektorów oraz rodziców.

System powstał na podstawie przeprowadzonych przez nasz zespół badań, warsztatów z nauczycielami i uczniami oraz pilotażu działania systemu. Dzięki aktywnemu uczestnictwu wszystkich zainteresowanych stron, RESQL stanowi skuteczne narzędzie w walce z przemocą rówieśniczą, wspierając jednocześnie rozwój pozytywnych relacji w środowisku szkolnym.

Liczne badania prowadzone w polskich szkołach wskazują na trzy istotne problemy:

występowanie przemocy szkolnej w różnych przejawach, zarówno fizycznych, webalnych jak i psychicznych

brak bezpiecznego i anonimowego systemu zgłaszania incydentów przemocowych personelowi szkolnemu

brak ogólnoszkolnego systemu prewencyjno-interwencyjnego, w tym procedur działań dla nauczycieli i wychowawców

RESQL wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom i oferuje szkołom:

Innowacyjna aplikacja mobilna, będąca częścią systemu, umożliwia uczniom anonimowe zgłaszanie incydentów, a nauczycielom interwentom efektywną obsługę tych zgłoszeń.

Dodatkowo, RESQL zawiera zestawy interwencji, które ułatwiają pracownikom podejmowanie odpowiednich decyzji i planowanie działań. Szkoła otrzymuje materiały dotyczące reakcji w sytuacjach kryzysowych oraz szczegółowe scenariusze działań związanych z różnymi przypadkami przemocy rówieśniczej.

RESQL oferuje przetestowane scenariusze lekcji wychowawczych, które dotyczą problematyki przemocy, relacji w klasie oraz klimatu zarówno klasy, jak i całej szkoły. System dostarcza uczniom i pracownikom szkoły niezbędnej wiedzy na temat zjawiska przemocy rówieśniczej, prezentując ją w przystępnej formie.

Jak powstał RESQL?

Przygotowanie aplikacji oraz oferowanych wraz z nią rozwiązań zostało poprzedzone badaniami i pilotażami prowadzonymi w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Nasze propozycje opierają się na analizie wyników badań oraz programów już funkcjonujących w placówkach edukacyjnych. W latach 2019-2020 zespół psychologów i pedagogów z Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS przeprowadził pilotaż lekcji dotyczących przemocy rówieśniczej. Na tej podstawie opracowano zestaw lekcji na tematy takie jak: przemoc relacyjna, cyberprzemoc, reagowanie na przemoc i rola świadków, konflikty i ich rozwiązywanie, oraz myślenie społeczno-moralne.

Opracowanie rozwiązań zawartych w aplikacji poprzedzone zostało wywiadami z nauczycielami, uczniami i rodzicami. Następnie podczas warsztatów z nauczycielami, dyrektorami i uczniami testowano wstępne rozwiązania, wprowadzano poprawki, a pomysły dostosowywano do oczekiwań użytkowników. Te działania doprowadziły do stworzenia aplikacji mobilnej dla uczniów oraz odrębnego stacjonarnego panelu dla nauczycieli, odpowiedzialnych za przyjmowanie i analizę zgłoszeń uczniów. Przygotowaliśmy również rozwiązania dla dyrektorów szkół, umożliwiające monitorowanie problemu przemocy, raportowanie w formie zestawień oraz analizowanie zdiagnozowanych problemów we współpracy z radą pedagogiczną.

Jak działa aplikacja

Schemat wdrożenia

1

Spotkanie z dyrektorem

Przedstawienie oferty.

2

Spotkanie z grupą inicjującą wdrożenie RESQL w szkole

Warsztat z przedstawicielami rady pedagogicznej, rady rodziców, samorządu uczniowskiego, pedagogiem i psychologiem szkolnym.

3

Warsztat dla rady peda- gogicznej poświęcony wdrożeniu RESQL

Szkolenie dotyczące działania aplikacji mobilnej dla ucznia i panelu stacjonarnego dla nauczyciela interwenta oraz dyrektora, przedstawienie scenariuszy lekcji i materiałów wspierających.

WDROŻENIE

4

Rozpropagowanie aplikacji w szkole

Ogłoszenia dla uczniów, lekcje wychowawcze (w oparciu o dostarczone scenariusze na temat działania aplikacji RESQL, typów przemocy i sposobów zgłaszania) prowadzone przez wychowawców przy wsparciu nauczycieli interwentów.

5

Uruchomienie aplikacji w szkole

Dostarczanie uczniom kodów dostępu do aplikacji, testowanie próbnych zgłoszeń, testowanie panelu interwenta.

6

Wdrożenie w klasach uczestniczących w programie RESQL

Przeprowadzenie w klasach zestawu lekcji wychowawczych o tematyce antyprzemocowej, zgodnie z propozycją RESQL (lekcje w oparciu o dostarczone scenariusze).

7

Monitorowanie działania programu

Kontakt mailowy i telefoniczny z koordynatorami RESQL, rozwiązywanie problemów technicznych